Saturday, January 13, 2018

Cái nhìn từ một người trẻ về vấn đề di trú - Người viết, Evelyn La


Dear Evelyn,

Thank you for speaking on an important topic that has divided our country. I admire your courage, your thoughtfulness, and your desire to continue making our great country a beacon of hope for all around the world.

U.S. immigration is not only about a movement of people who have come to live in this country, as you have alluded to in your writing.  It is the bedrock, the soul, and the uniqueness that is the cornerstone of America 's value.

Thanks.

Blog Giả Thích Cái News .

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

October 31, 2017

Dear Donald Trump,

I am Evelyn La and as the daughter of two immigrants, I have some unease to express about America’s current policy on immigration and dealing with illegal immigrants. While I understand where your concern about immigration is coming from with all the unease about terrorist attacks and drug trafficking, etc, I do not believe that shutting immigration down entirely is the most effective way of dealing with these issues. Yes, it is true that some illegal immigrants have ill intentions, but the majority of them are just trying to secure a better future for themselves and more importantly, for their children. Although admirable that you are taking course of action in what you believe is best for this country. it is unfair to condemn all immigrants for the action of a few. It is with nothing but respect and passion for the diversity that makes America great that I suggest some changes be made about America’s immigration policy.

43.3 million people out of the 323.1 million in the US are immigrants. 43.3 million people who came here to build a better future for themselves and for their future generations to come. Thus, I feel as if certain laws passed preventing normal immigrants from being able to achieve a better life, such as the recent Muslim ban, is unfair. My family is originally from Vietnam and China. A mom and a dad with seven children took passage separately and arrived here where they currently still live. Each of these seven immigrants have turned a new leaf, started a new life, started a family. Why should others be denied this opportunity because of where they are from? I feel as if most of your concern roots from drug cartels led by illegal immigrants or terrorists who may be illegal immigrants. Illegal immigrants who cause problems are the problem, not immigrants in general. I want to see an America where diverse groups of people can come together as one to fight against hatred, where no one has to live in fear of being harmed or discriminated against in their own country. As such, I believe that some changes need to be made. For example, background checks should be done on any immigrants seeking American citizenship or even any immigrants just visiting. Any illegal immigrants who break the law should be taken cared of accordingly, but if they are illegal immigrants simply trying to build a better future for themselves and future generations, then they should be allowed to stay, but they should also be required to get a green card. For example, the dreamers of DACA who illegally immigrated here when they were young and did not have a choice.

In closing, I hope that you take these concerns into consideration and maybe make some changes accordingly. The lives and futures of current immigrants and the generations of immigrants to come depend on it. 

Sincerely, Evelyn La


Ngày 31 tháng 10 năm 2017

Kính Donald Trump,

Tôi là Evelyn La và là con gái của hai người nhập cư, tôi có một số khó chịu để bày tỏ về chính sách hiện tại của Hoa Kỳ về nhập cư và đối phó với những người nhập cư bất hợp pháp. Mặc dù tôi hiểu những lo ngại của ông về di dân đến từ những lo ngại về các cuộc tấn công khủng bố và buôn bán ma túy, vv, tôi không tin rằng việc đóng cửa di dân hoàn toàn là cách hiệu quả nhất để đối phó với những vấn đề này. Vâng, đúng là một số người nhập cư bất hợp pháp có ý định xấu, nhưng đa số họ chỉ cố gắng để đảm bảo một tương lai tốt đẹp hơn cho bản thân và quan trọng hơn nữa, cho con cái của họ. Mặc dù đáng ngưỡng mộ mà bạn đang thực hiện hành động theo những gì bạn cho là tốt nhất cho đất nước này. thật bất công khi lên án mọi người nhập cư vì hành động của một vài người. Không có gì ngoại trừ sự tôn trọng và niềm đam mê đối với sự đa dạng mà làm cho nước Mỹ tuyệt vời mà tôi đề xuất một số thay đổi được thực hiện về chính sách nhập cư của Mỹ.

43,3 triệu người trong số 323,1 triệu người ở Hoa Kỳ là người nhập cư. 43,3 triệu người đến đây để xây dựng một tương lai tốt đẹp hơn cho bản thân và cho các thế hệ tương lai của họ. Do đó, tôi cảm thấy như một số luật đã thông qua việc ngăn chặn những người nhập cư bình thường không thể có được cuộc sống tốt hơn, như lệnh cấm Hồi giáo gần đây, là không công bằng. Gia đình tôi có nguồn gốc từ Việt Nam và Trung Quốc. Ông bà nội tôi với bảy người con đã đến đây. Mỗi người trong số bảy người nhập cư này đã biến thành một lá mới, bắt đầu một cuộc sống mới, bắt đầu một gia đình. Tại sao những người khác nên bị từ chối cơ hội này vì họ đến từ đâu? Tôi cảm thấy như thể hầu hết các mối quan tâm của ông về gốc rễ từ các tập đoàn ma túy do những người nhập cư bất hợp pháp hoặc những kẻ khủng bố có thể là những người nhập cư bất hợp pháp. Người nhập cư bất hợp pháp gây ra vấn đề là vấn đề, chứ không phải người nhập cư nói chung. Tôi muốn nhìn thấy một nước Mỹ, nơi mà nhiều nhóm người khác nhau có thể đến với nhau như một người chống lại hận thù, ở đó không ai phải sống trong sợ hãi bị làm hại hoặc bị phân biệt đối xử ở đất nước của họ. Như vậy, tôi tin rằng một số thay đổi cần phải được thực hiện. Chẳng hạn, cần phải kiểm tra lý lịch đối với bất kỳ người nhập cư nào muốn có quốc tịch Mỹ hoặc thậm chí là bất kỳ người nhập cư nào cũng chỉ đến. Bất kỳ người nhập cư bất hợp pháp nào vi phạm luật pháp cũng cần được chăm sóc cẩn thận, nhưng nếu họ là những người nhập cư bất hợp pháp chỉ đơn giản là cố gắng xây dựng một tương lai tốt đẹp hơn cho bản thân và các thế hệ tương lai, thì họ nên được ở lại, nhưng họ cũng phải được yêu cầu thẻ xanh. Ví dụ, những người Dreamers của DACA đã di cư bất hợp pháp ở đây khi họ còn trẻ và không có sự lựa chọn.

Cuối cùng, tôi hy vọng rằng ông sẽ quan tâm đến những mối quan tâm này và có thể thực hiện một số thay đổi tương ứng. Cuộc sống và tương lai của những người nhập cư hiện tại và các thế hệ di dân đến bắt đầu phụ thuộc vào nó.

Thân ái, Evelyn La

3 comments:

  1. It's nice to hear from young generation about this issue. TTT doesn't have the attitude of a president! Nothing else better that he can do! Shame on him, and sorry for the America!

    ReplyDelete

Chú trọng vô nói lên ý kiến của mình, xin đừng phê bình về cá nhân người còm. Cám ơn.